Laatste raadsvergadering 2023: kappen nou?

Naast de vele hamerstukken, omdat het eenvoudigweg aanpassingen zijn in verband met wetswijzigingen, waren er ook nog een aantal bespreekstukken. De VVD-fractie diende  een amendement in om de verschuivingen van budgetten wat in te perken. Dit om de gelden alleen in te zetten voor het doel waar het voor het is opgenomen in de begroting. Verder stond het vaststellen van de belastingverordening 2024 op de agenda. We hebben het al eerder genoemd: een OZB verhoging van 6%, buiten proporties, maar dat vinden andere partijen blijkbaar niet. Als laatste een stuk waar in de oordeelsvorming ook al heel wat over gepraat is: de startnotitie herziening Kapverordening. Natuurlijk het is een startnotitie en straks komt er een uitgewerkt plan. Maar is het nu nodig om daar weer een extern bureau voor aan te trekken die het gaat schrijven? We hebben voorbeelden van de VNG, maar ook van omliggende gemeenten. Moeten we in Aalten een eigen specifieke kapverordening krijgen? De fractie van VVD vindt van niet. In ieder geval geen verordening die te moeilijk voor burgers is om te begrijpen en voor handhavers om te handhaven. Voor nu: Kappen nou, we gaan het zien!