Inspirerend werkbezoek VVD fractie aan de gemeente Doesburg

In maart jl. stond er een groot artikel in dagblad de Gelderlander dat Doesburg erin slaagt jaarlijks 1 miljoen bezoekers te trekken. Een prestatie van formaat voor het 11. 000 inwoners tellende stadje. Een prestatie die uiteraard ook grote zorgt voor een stevige economische impuls. De VVD fractie wilde graag de achtergronden van het succes weten en zien of wij ook onderdelen hiervan kunnen meenemen in onze toeristische aanpak.

Burgemeester Loes van Meijs ontving ons op vrijdagmiddag 12 juli in het prachtige historische stadhuis van Doesburg samen met stadpromotor Niels Weijers. Van der Meijs is sinds 3 jaar burgemeester en tijdelijk waarnemend portefeuillehouder toerisme. Zij startte met een inspirerende inleiding over “haar” mooie Doesburg en introduceerde vervolgens stadspromotor Niels Weijers.

Weijers is , via Achterhoeks Bureau voor Toerisme , vier dagen per week werkzaam voor de stimulering van het toerisme in de gemeente Doesburg. Het geheim achter de groei van het aantal bezoekers is een consequente aanpak om het “merk” Doesburg te promoten. Doesburg heeft hiervoor een sterke planmatige aanpak ontwikkeld met het “merketingplan”.   In dit plan is goed helder gemaakt wat Doesburg wil betekenen voor haar doelgroepen en positioneert zich als Hanzestad.

Natuurlijk had dit ook “mosterdstad”of “vestigingstad” kunnen zijn, maar met Hanzestad kan zij meeliften in marketing met de andere hanzesteden maar ook gezamenlijke producten ontwikkelen.

Veel voor weinig geld dus, want Niels heeft op jaarbasis maar een beperkt budget. Dit wordt zeer effectief ingezet onder andere via promotie op facebook en instagram. Graag nodigt men social media influencers een dagje uit met prachtige artikelen tot gevolg.

Zelfs de burgemeester doet er geweldig aan mee, door in haar uitingen op social media consequent als payoff “#waareenkleinestadgrootinis” te gebruiken.  Na de inleiding hebben wij onder begeleiding van stadsgids Klaas van de VVV de 10 mooiste plekken van het centrum zelf kunnen bekijken. Al met al een indrukwekkende prestatie waar wij nog veel van kunnen leren.